Ærlig, hel og naturlig mad.

Ærlig, hel og naturlig mad.

God mad er ærlig mad. Mad fri for syntetiske smagsforstærkere, kunstige farve- og sødestoffer og konserveringsmidler . God mad er fri af pasteurisering og kunstigt forlænget levetid. God mad er præcis hvad det er, hverken mere eller mindre og det er fantastisk.

God mad er hel og naturlig mad. Mad, hvor planten du indtager, ikke er raffineret, genetisk manipuleret eller tvunget til at vokse hurtigt på kunstgødning. God mad er planter, som er vokset frem i god jord, med naturligt sollys og høstet når de er modne. Planter som er passet og plejet af den kyndige bonde. En bonde som ved, at det er lige så vigtigt at dyrke jorden og mikroorganismerne i jorden, såvel som planterne, der skal gro i den og i forståelse af jordkvalitet og årstidernes skiften.
Hel mad er modnet naturligt og høstet når det er spiseklart og har så kort transport som muligt til vores bord. Hel mad er derfor også lokal mad.

God mad er fermenteret mad. Det er sådan med fermentering, at fermenteringen er en ældgammel, ærlig og naturlig måde, hvorpå du kan bevare, optimere og udvikle din hele mad på, ved at bruge de mælkesyrebakterier, gær- og skimmelkulturer, der findes naturligt. Det har vi mennesker gjort i årtusinder. Vi har udviklet vores egne lokale smagskulturer, som er givet af vores lokale omgivelser. Dette er blevet til vidt forskellige smage, afhængigt af hvor vi kommer fra og hvilke planter og råvarer vi har og har haft til rådighed. Smagskultur er fantastisk og alsidig, ligeså fantastisk og alsidig, som vi mennesker er og ligeså fantastisk og alsidig, som den jord, vi alle er en del af.

Vi i Nordic Fermentation elsker ægte, hele og naturlige fødevarer, hvilket også er grunden til at vi lægger vores liv og sjæl i at formidle alt hvad vi kan, om hvor fantastisk det er, at spise og drikke fermenterede fødevarer.

Tænk sig, drikker du upasteuriseret, økologisk og ufiltreret kombucha, vandkefir, cider, øl og vin så får du dig en drik som er fremstillet naturligt og som kan være god for dig.

Vælger du økologien, biodynamikken, det upasteuriserede og naturlige til, kan du ovenikøbet være heldig at fermenteringen har frigjort en masse antioxidanter til dig og din krop.

Måske kan du ovenikøbet nyde godt af de mælkesyrebakterier der er brugt i processen og de gærstammer, der er naturligt tilstede, som giver smag, fylde og bobler og nogle af af disse gærstammer kan danne B vitaminer. Nogle mælkesyrebakterier  og andre af de naturligt forekommende acetobacter, kan ovenikøbet også danne andre vitaminer som ex K vitaminer. Dette varierer dog en hel del fra produkt til produkt og er afhængigt af hvad du fermenterer og hvordan.

Når du spiser fermenterede grøntsager, der ikke efterfølgende er varmet op, bevarer de næringsstofferne og gør disse mere biotilgængelige for dig. Der er masser af fibre i  grøntsager, som mælkesyrebakterierne i din tarm elsker.

Når du fermenterer grøntsager, men også kød og mælkeprodukter, udvikler smagene sig løbende og bliver mere og mere fantastiske med tiden. Derudover er der ikke behov for anden konservering. Fermenteringen i sig selv, sørger for at dine grøntsager kan holde sig, så længe du er hygiejnisk, når du tager fra glasset og lukker det hurtigt igen, så der ikke kommer for meget ilt til. Brug altid din sunde fornuft, syn og lugtesans.

Når du spiser og drikker fermenteret mad, bliver din hjerne og mave tilfreds. Den får nemlig dels en masse gode, naturlige næringsstoffer, som er lettere for dig at optage og giver derudover en masse nuancerede smage, som gør hjernen tilfreds.
Vi har en tendens til at spise meget fedt, salt og sødt, for at belønne vores hjerne.  Når vi gør det, bliver vi hurtigt sultne igen og vi har tendens til at spise for meget. Men sørger du for at få lidt kimchi, sauerkraut, fermenterede rødløg, lidt kombucha eller måske lidt god parmesan ost eller andet godt til din mad, – det behøver ikke være så meget – blot som et supplement, så vil du opleve, at du spiser mindre og bliver mere tilfreds, imens og efter du har spist.

Når du spiser ærlig, hel og naturlig mad, sørger du også for at give dig selv og din krop en bred vifte af næringsstoffer, mikrober, vitaminer og mineraler, som du kontinuerligt har brug for, for at dit mikrobiom kan blive ved med at være mangfoldigt, levende og vitalt.

Må den ægte, naturlige og hele mad, bekomme dig vel.